MemBer2 Y MgiKuti Blog aku ni..(mgkuti ke??xkesah ler..Y penting trme kasih jd Follower aku..hehe)

Sunday, May 4, 2014

Main Kahwin2 Atau Kahwin Main2???

Bila fikir balik sara hidup harini terasa sangat beban..
Dulu tahun 90an gula2 seposen dpat 2biji
sekarang 20sen dapat 3biji je
tu baru tahun 90an kalau 20an
tak tau la macam mana murah agaknya kan..wuuhuuu
jangan salahkan gula2 hrga mahal dan memang matawang sekarang macam tu kan..
tak kan nak minta gula2 20sen macam tahun 20an
mau sebeban dpat..hakhakha..jadi sila realistik

Jadi berbalik pada tajuk aku
MAIN KAHWIN2 ATAU KAHWIN MAIN2?
nampak macam sama kan?
tapi perasan tak perbezaannya?

Main kahwin2 macam masa kita kecik2 dulu
rasa macam kawen ni satu permainan
de pengantin de pengapit..
tak payah guna mata wang dah boleh bersanding..
kita ingat macam tu dah kawen dah kecik2 dulu..

Kahwin main2 ni sesuai untuk orang dewasa
yang menganggap perkahwinan itu satu permainan..
bila semua dia anggap mudah..
kalau drama tv skrang kahwin main2 ni dorg buat kawen kontrak..hahahhak

ada sesetengah pihak kate '" buat apa kahwin mahal2??"
ada tu cakap"kahwin ni sekali seumur hidup"
"Mak bapak pempuan ni jual anak ke??"
bila kita tengok orang kawen mahal2 kita pn nak..
berhutang banyak2..sampai anak abeh sekolah baru habis bayar hutang..
Ada yang nak buat perkahwinan tu ala kadar..
bila sampai tetamu kat rumah apa pun tak ada nk jamu..
sebenarnya apa pun kehendak pengantin atau mana-mana pihak tak salah pun
tak kira la nk mahal ke nak murah ke
yang penting rancang dengan betul
Jangan terlalu membazir dengan kadar yang melampau...
Dan jangan terlalu kedekut untuk memberi tetamu makan..
Lelaki juga jangan terlalu cepat melatah bila di isukan soal hantaran..
pihak lelaki juga harus fikir soal majlis kenduri yang ingin war2 kan perkahwinan kalian agar tiada fitnah yang timbul buat kalian berdua..
mungkin kalau hantaran yang diminta terlalu tinggi pihak perempuan juga  harus bertimbang rasa..
mungkin kenduri boleh dibuat sekali sekiranya kedua2 keluarga pengantin berdekatan..
walau bagaimanapun perkahwinan itu bukanlah satu mbazir..
dan tidak pula seharusnya menjadi ungkitan dan buah mulut..
Aku pun tak boleh nk cakap lebih2 kan..aku sendiri pun tak lepas lagi..
aku sendiri sedang cuba lakukan yang terbaik untuk hidup aku..
Semoga Perkahwinan membawa kebahagiaan hingga ke syurga..Aminn..


Blur memanjang..memanjang Blur

3 comments:

  1. sedih betul episod akhir doraemon yang kat backgroud tu...

    salam ramadhan... done follow u... follow mine too :) - Noob

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sdh pn..byk kali ngis..hakhaa
      ok follow..tq

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...